Booking.com

AIRBUS: 40 lat minęło...

Poleć znajomemu
Drukuj artykuł
Piątek, 29 Maja 2009
Airbus świętuje 40-lecie rozpoczęcia prac nad swoim pierwszym modelem samolotu. Była to maszyna A300. Wówczas, 29 maja 1969 roku ruszył pierwszy program konstrukcyjny.

Tego dnia francuski minister transportu, Jean Chamant, i niemiecki minister spraw gospodarczych Karl Schiller, podpisali umowę dotyczącą współpracy przy opracowaniu samolotu A300 – pierwszego europejskiego średniodystansowego samolotu szerokokadłubowego o dwóch silnikach. Historyczne zdarzenie miało miejsce na paryskich targach lotniczych w Le Bourget pod Paryżem.

Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa, przypomina, że 40 lat temu – w maju 1969 roku – na rynku komercyjnych samolotów odrzutowych dominował całkowicie przemysł amerykański. - Zielone światło dla programu A300 było śmiałą decyzją strategiczną. Pionierski duch naszych inżynierów oraz stałe dążenie do innowacji i współpracy międzynarodowej sprawiły, że zdobyliśmy pozycję międzynarodowego lidera i jednocześnie staliśmy się symbolem udanej współpracy europejskiej. »Nowe standardy.Razem « - to przyświecająca nam zasada i od chwili obecnej nasze nowe motto, którym będziemy się kierować w naszym dalszym rozwoju.

A300 był pierwszym szerokokadłubowym samolotem o dwóch silnikach do obsługi rejsów krótko i średniodystansowych, który po raz pierwszy posiadał wszystkie udogodnienia i zalety typowe dla samolotów dalekiego zasięgu, jak komfort szerokiego kadłuba, niski poziom hałasu, małe zużycie paliwa oraz niskie koszty operacyjne.

Airbus zbudował ogółem 822 samoloty z rodziny A300/A310, podczas gdy początkowo przewidywano produkcję zaledwie 300 maszyn. A300 dostarczono ponad 80 nabywcom. Przez lata samoloty te wylatały ponad 30 milionów godzin rejsowych i startowały ponad 15 milionów razy. Obecnie ponad 620 maszyn jest nadal eksploatowanych.

Program A300 zapoczątkował udaną współpracę europejską. Od samego początku wprowadzono podział pracy: skrzydła produkowane były w Wielkiej Brytanii, kadłuby w Niemczech, a kokpity we Francji. W Tuluzie (Francja) zbudowano linię montażu końcowego.

Źródło: Airbus

TAGI: Airbus
PODZIEL SIĘ:
Google Plus
Twitter
Facebook